logo
Social Links
Professioneel netwerken | Sociaal netwerken van hoogbegaafden. Werkt dat hetzelfde?
15828
post-template-default,single,single-post,postid-15828,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Sociaal netwerken van hoogbegaafden. Werkt dat hetzelfde?

Vaak hebben mensen het volgende beeld wanneer ze denken aan iemand met hoogbegaafdheid: kijkt door een brilletje, houdt helemaal niet van sporten en bewegen, weinig sociale contacten en vaak met de neus in de boeken. Dit beeld wat mensen krijgen over een bepaald stereotype, heeft in werkelijkheid niks te maken met hoe het echt is. De werkelijkheid is dat hoogbegaafde jongeren in sommige gevallen een voorsprong hebben op de andere leerlingen die niet hoogbegaafd zijn, maar ook dat zij door hun hoogbegaafdheid soms moeite hebben met bepaalde situaties waar jongeren die niet hoogbegaafd zijn weer helemaal geen moeite mee hebben. Dat neemt niet weg dat hoogbegaafde jongeren aanleg hebben om dingen bijvoorbeeld zeer snel onder de knie te krijgen of dat zij graag tot op de bodem iets uitzoeken om precies te weten waar het over gaat en hoe het werkt.

Dit betekent echter niet dat hoogbegaafde jongeren geen hulp en ondersteuning nodig hebben in bepaalde dingen. Jongeren die niet hoogbegaafdheid zijn hebben namelijk ook ondersteuning nodig, maar feitelijk vaak in de dingen waar hoogbegaafde dingen geen moeite mee hebben. Andersom geldt dat ook; alledaagse dingen die jongeren doen zullen voor een hoogbegaafde moeilijker zijn en daar hebben zij daar weer ondersteuning bij nodig.

Ook hoogbegaafde jongeren moeten zich inzetten voor hun werk en hebben de behoefte aan begrip en begeleiding vanuit hun omgeving. Een ding waar hoogbegaafde jongeren begeleiding bij nodig hebben is het sociaal-emotionele gebied. Hierbij kun je denken aan het vormen van een beeld van zichzelf, maar dan op een positieve manier. Het gaat dan om het omgaan met hun eigen gevoelens, maar ook met de gevoelens van anderen. Vanuit verschillende wetenschappelijke onderzoeken is dan ook gebleken dat er bij hoogbegaafden jongeren vaak een lage zelfwaardering komt kijken. Dit komt dan vaak voort uit het feit dat ze zich anders voelen dan hun leeftijdsgenoten. Een positief zelfbeeld is zeer belangrijk omdat je dit nodig hebt om jezelf te kunnen ontwikkelen op het sociaal-emotionele gebied, vooral als je nog jong bent is dit een belangrijk aandachtspunt.

Kenmerken

Een aantal kenmerken die hoogbegaafden vaak vertonen zijn onder andere:

  • het hebben van een zeer goed geheugen
  • het hebben van een creatief denkvermogen
  • het hebben van hoge intelligentie
  • het vindingrijk zijn in het verzinnen van oplossingsmethodes
  • goed zijn in het toepassen van gevonden oplossingen in variĆ«rende situaties
  • erg nieuwsgierig zijn
  • het hebben en tonen van veel betrokkenheid op hun werk
  • intrinsiek gemotiveerd zijn
  • het hebben van een goed ontwikkeld prestatievermogen

Dit zijn belangrijke kenmerken van hoogbegaafdheid en enkele of meer van deze kenmerken moeten aanwezig zijn in het gedrag van een kind om te kunnen spreken van hoogbegaafdheid. Wanneer er een bij een kind een hoog IQ wordt geconstateerd mogen we dus niet meteen spreken van een hoogbegaafd kind.

Alle bovenstaande kenmerken zijn het meest voorkomend bij hoogbegaafde jongeren. Het grootste gedeelte van deze kenmerken moet aanwezig zijn bij een jongere om echt te kunnen spreken van hoogbegaafdheid bij jongeren. Wanneer er een hoog IQ gemeten wordt wil dat dus niet meteen zeggen dat eer sprake is van een hoogbegaafde.

No Comments

Post A Comment