Eén van de belangrijkste in een bedrijf? Data! Hier draait alles om, de juiste gegevens koppelen aan de juiste personen. En doe dit maar eens zonder overwerkt te raken. Is contractmanagement een optie voor jou bedrijf? In deze blog leg ik uit hoe je je IT-contracten op een juiste manier kan manage zonder overwerkt te raken.
Wat is een IT-contract?
Eigenlijk is een IT-contract een overeenkomst van een opdracht. Deze opdracht is dan wel bijv. voor het aanschaffen van software, apparaten en het installeren hiervan. Dit gaat vaak wel gepaard met een ander type overeenkomst denk aan een koopovereenkomst of een licentieovereenkomst. Vaak zie je dat een IT-contract er in de basis hetzelfde uitziet als een echt contract maar vaak een paar afwijkingen of verduidelijkingen heeft op een normaal contract. Denk aan afspraken wanneer het precies wordt opgeleverd en hoeveel het exact gaat kosten. Dit is zeker bij data heel erg belangrijk aangezien het heel vervelend is als je CRM-systeem een dag later pas wordt geïnstalleerd terwijl je de vorige dag het contract hebt beëindigd met de vorige leverancier. Het beste is een contract te realiseren die in de belangen van de afnemer en de leverancier staat.
Waar let ik op bij een IT-contract?
Standaarddingen:
- Producten/diensten goed en duidelijk omschreven wat er geleverd wordt.
- Duidelijke specificatie en uitleg over de te leveren producten en diensten.
- Garantie op artikelen, gratis helpdesk?
Levering:
- Duidelijk aangegeven wanneer verschillende producten worden geleverd of worden ze in verschillende data opgeleverd. Dit moet allemaal duidelijk vermeld staan ook bij de diensten.
- Data worden gemigreerd? Ook hier moeten afspraken duidelijk op het contract staan. O.a. wie is ervoor verantwoordelijk en wat zijn de eisen.
Software en hardware:
- Duidelijkheid of de software wordt gedraaid op eigen pc’s of op een extern programma. Ook geldt dit voor hardware.
- Als er gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld een extern programma moet ook duidelijkheid zijn hoe dit in ze werk gaat. Wat gebeurt er op het gebied van back-up, uitval van systeem, verantwoordelijkheden voor wie.
- Spraken van andere software die ook gerund wordt? Hoe is het verband tussen deze data.
Prijzen en looptijd:
- Hoeveel betaal je? Kan dit oplopen en van welke situatie is dat dan afhankelijk?
- In welke termijn moet je betalen? Betreffen dit deelbetalingen enz.
- Hoelang is het contract geldig?
- Zitten er maandelijkse betalingen aan vast?
- Ingangsdatum en uitloop datum.
Onderhoud:
- Is het alleen leveren van producten of betreft het ook nog onderhoud? Wat zijn hier ook weer de eisen aan?
- Alles wat wel en niet valt onder onderhoud en doe dat geregeld is.
Dit is slechts een greepje waar je op moet letten bij het maken maar ook het tekenen van een contract.
Hoe manage je je IT-contracten?
Er zijn twee opties mogelijk, namelijk het zelf beheren en onderhouden van de contracten of het uitbesteden hiervan. Beide behandel ik kort.
Waar je op let als je het zelf beheerd is:
- Altijd dezelfde contracten voor het overzicht
- Op één plek bewaren, waar je er altijd en goed bij kan.
- Neem eventueel iemand aan om de contracten goed te manage.
Maar ook bij uitbesteden is het van belang dat je goed oplet hoe of wat. Zo is procurement consultancy een goede optie om alles op een juiste manier te onderhouden en bij te blijven. Deze geeft ook goed advies op dit gebied en zorgt dat alles op dit gebied op rolletjes loopt. Zo zorg je dat je niet overwerkt en dus niet burn-out raakt maar de touwtjes goed in handen hebt en ook jou IT-contracten op een juiste manier verwerkt en onderhouden worden.
No Comments